Palautekulttuuri Funidatalla – kirjakerhossa syvennyttiin radikaaliin rehellisyyteen

Kulttuuri
25.9.2024
Palautekulttuuri Funidatalla – kirjakerhossa syvennyttiin radikaaliin rehellisyyteen

Miten antaa korjaavaa palautetta? Entä osaatko vastata kehuun vain kiittämällä? Muun muassa näihin etsittiin vastausta meidän viimeisimmässä kirjakerhossamme.

Meillä Funidatalla jokaisella on mahdollisuus ehdottaa mielenkiintoista opusta, jota lähdemme porukalla lukemaan. Tällä kertaa meidän CTO Toni ehdotti luettavaksi Kim Scottin teosta nimeltä Radical Candor – How to get what you want by saying what you mean. Laitoimme kirjakerhon ilmoittautumisen Slackissä auki ja tilasimme kirjat innokkaille osallistujille.

Kirjakerho toimii meillä siten, että kirjat ostetaan firman piikkiin, mutta lukeminen tapahtuu omalla ajalla. Kirjakerholla on aina vaihtuva vetäjä, joka aikatauluttaa lukemista ja antaa tehtäviä. Työajalla kokoonnumme kerran tai pari keskustelemaan luetusta osiosta.

Avoin kulttuuri antaa tilaa työntekijöiden kehittymiselle

Kun kirjan ensimmäinen osa oli luettu, kokoonnuimme porukalla keskustelemaan palautteen antamisesta. Kirjan ensimmäinen osa käsittelee radikaalia rehellisyyttä ja kirjailijan omia johtamiskokemuksia Googlella ja Applella. Radikaalilla rehellisyydellä Scott tarkoittaa suoran palautteen antamista ja henkilökohtaista välittämistä – tarkoituksena on luoda avoin ja rehellinen työkulttuuri, jossa jokainen työntekijä voi kehittyä ja kasvaa.

Jenkkityylistä huolimatta saa kirjaa lueskelemalla hyviä vinkkejä korjaavan palautteen antamiseen. Kirjakerhon vetäjänä toiminut Toni valmisteli kirjakerholaisille erilaisia palautteen antamiseen liittyviä tehtäviä ensimmäistä tapaamista varten. Jakauduimme pareihin ja pohdimme kirjan johtamisnelikenttäajattelun avulla, miten esihenkilönä puuttuisimme kuvitteelliseen tapaukseen ja miten käsittelisimme asiaa työntekijän kanssa. Lopuksi keskustelimme kaikista tapauksista yhdessä, jotta oppisimme, miten erilaisista tilanteista selviäisi.

Tärkeimpinä pointteina Kim pitää sitä, että rehellistä palautetta annetaan heti kun tilanne tapahtuu, eikä jäädä odottamaan. Palautetta olisi hyvä antaa niin negatiivisissa kuin positiivissa tilanteissa. Suora puhuminen ei ole ilkeää vaan selkää ja rehellistä, ja niiden välille olisi hyvä löytää tasapaino. Tämä auttaa esihenkilöitä ymmärtämään, että välittäminen tarkoittaa myös vaikeista asioista puhumista suoraan.

Funidatalla jokaisella on oma esihenkilö, jonka kanssa käydään 1to1-keskusteluja kuukausittain. Jatkuvan keskustelun mallin tarkoituksena on saada ja antaa palautetta säännöllisesti puolin ja toisin, tukea onnistumisia ja pitää huolta työntekijöistä. Lisäksi meillä retroillaan tiimeissä sprinttien ja/tai kvartaalien mukaisesti. Tarkastelemme myös koko firman voimin nelisen kertaa vuodessa onnistumisia ja kehityskohteita.

Kirjan johtamisnelikenttä tuli käyttöön kirjakerhossa tehtävissä harjoituksissa.

Hyvä kuuntelija on työyhteisön aarre

Yleensä hyviä puhujia kehutaan, mutta yhtä tärkeä taito on osata kuunnella ja olla läsnä. Tämä on etenkin esihenkilöille tärkeä taito, sillä se luo kannustavaa ilmapiiriä työyhteisössä. Osaatko aidosti kuunnella? Hyvä kuuntelija ei pelkästään kuuntele, vaan pyrkii myös ymmärtämään puhujan tunnetiloja. Esihenkilöille tämä on tärkeää etenkin 1to1-keskusteluissa, mutta taidosta on hyötyä ihan kaikille niin töissä kuin vapaa-ajallakin.

Kirjakerhon toisessa tapaamisessa harjoittelimme kuuntelemista ja kehujen antamista. Etenkin kuuntelutehtävä osoittautui yllättävän hankalaksi, sillä siinä yksinkertaisuudessaan toinen puhui ja toinen vain kuunteli. Hyvä kuuntelija keskittyy puhujaan, jotta puhujalle tulee olo, että häntä oikeasti kuunnellaan.

Myös kehumisen kulttuuria kannattaa rakentaa jokaisessa työyhteisössä, sillä kehuminen lujittaa työntekijöiden välisiä suhteita. Lisäksi se tekee työkaverin osaamisen näkyväksi. Kehujen saamiseen sekä antamiseen liittyy paljon tunnetiloja ja toimintatapoja. Harjoittelimme kirjakerholaisten kesken kehujen antamista ja keskustelimme, millaisia tunteita se herätti. Kehujen saaminen saattaa aiheuttaa tukalia tunteita, jolloin tekee mieli alkaa heti puolustelemaan. Pohdimme yhdessä, että kehut voi vastaanottaa vain kiittämällä, se riittää.

Meillä on Slackissä jee-kanava, jossa yleisten jee-juttujen lisäksi myös kehumme ja kiitämme julkisesti työkavereita hyvästä työstä. Jos haluaa vähän vähemmän silmäpareja kehuille, voi niitä lähettää myös Officeviben Good vibes -korttien avulla.

Kehu aina kun on syytä ja muita totuuksia

Palautteen antaminen on monestakin syystä tärkeää työyhteisössä. Kun palautetta annetaan niin yksilöille kuin tiimeille, voi jokainen tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä sitä kautta kehittää toimintaansa. Palautteen saaminen motivoi, kannustaa, sitouttaa ja lisää työtyytyväisyyttä.

Korjaava palaute ja kritiikki saattaa jäädä kummittelemaan mieleen, mutta kehusta jää pitkäksi aikaa hyvä fiilis. Suosittelemmekin antamaan kehuja useasti, sillä kehuilla kerrot, että olet huomannut toisen ja arvostat häntä. Kehumisen kulttuuria kannattaa rakentaa jokaiseen työyhteisöön, koska sillä on kauaskantoisia vaikutuksia. Kehu aina kun on syytä, mutta kehu aina jostain tietystä asiasta, teosta tai ominaisuudesta, ettei kehu jää turhaksi sanahelinäksi.

Kuuntelutaitoa voi myös harjoittaa olemalla enemmän läsnä. Työyhteisössä, jossa osataan kuunnella, on motivoituneempia tyyppejä hommissa. Tiedämme myös, että motivaatio vaikuttaa suoraan tuloksellisuuteen. Ja onhan se nyt paljon kivempaa muutenkin painaa duunia talossa, jossa on ihmiskeskeinen kulttuuri! 💜

---

Lukaise myös edellisestä kirjakerhostamme, jossa syvennyttiin psykologiseen turvallisuuteen työpaikalla.

Funidata crew
Jaa artikkeli
not a link