Opettajat mukana Sisun kehitystyössä

Tuotteet ja palvelut
8.6.2021
Opettajat mukana Sisun kehitystyössä

Tampereen yliopiston Tanja Palmroth kertoo omia käyttäjäkokemuksiaan Sisusta ja miten opettajat ovat mukana Sisun kehitystyössä.

Opettajat muodostavat yhden Sisun käyttäjäryhmistä. Haastattelimme Tampereen yliopiston matematiikan lehtoria Tanja Palmrothia, joka kertoi omista käyttökokemuksistaan ja miten opettajat ovat mukana Sisun kehitystyössä. Tanja Palmroth on käyttänyt Sisua jo pitkään. “Olen ollut luottavaisin mielin päivästä yksi,” sanoo Palmroth. “Kun Sisu otettiin käyttöön, vertailu vanhaan piti sillä sekunnilla unohtaa. Käyttöliittymä on kieltämättä erilainen, mutta logiikka toimii, siitä sain kiinni heti kättelyssä.”

Positiivisen kokemuksen kautta Sisu-tueksi

Pieniä yllätyksiä on tullut vastaan matkan varrella, mutta esimerkiksi arviointeihin liittyvät toiminnot olivat Palmrothille alusta asti selkeitä ja intuitiivisia käyttää. Hän omaksui uuden järjestelmän nopeammin kuin moni kollega, joten hän auttoi työkavereitaan aina kun ehti. Sitten tiedekunnassa saatiin vihiä Palmrothin osaamisesta. “Minusta tuli virallisestikin Sisu-tuki, joka auttaa, kun kollegoilla menee järjestelmän kanssa sormi suuhun. Samalla vastuualue laajeni pieneltä Porin kampukselta koko ITC-tiedekuntaan,” hän kertoo.

Tanja Palmroth on saanut positiivista palautetta asenteestaan. “Minulta on kuulemma helppo pyytää apua. Uskon sen johtuvan siitä, että tykkään käyttää Sisua, enkä ensimmäisenä harmittele tai latele ärräpäitä aiheeseen liittyen. Sen sijaan yritän kannustaa ja etsiä uusista toimintavavoista hyviä puolia. Kuuntelen herkällä korvalla muita ja vien viestiä tarvittaessa eteenpäin.”

Kokemuksia työpajoista Tampereen yliopistossa

Sisun käyttöön sujuvasti sukeltanut Palmroth on osallistunut aktiivisesti myös prototestauksiin ja työpajoihin, joiden tarkoitus on kehittää Sisua ja sen toimintoja. Opintotietojärjestelmän käyttöliittymää parannetaan jatkuvasti palautteen perusteella, joten kaikki käyttäjien apu on ainutlaatuisen arvokasta. Työpajoissa haastatellaan, testataan käyttökokemusta, arvioidaan muutoksia ja kehitetään uusia toimintoja. Myös tikettejä on priorisoitu useamman yliopiston voimin.

Päivittäiseen työkaluun ja sen kehitystyöhön vaikuttaminen tuntuu tärkeältä. “Sisun prototestaukseen osallistuminen oli mielekästä, antoisaa ja palkitsevaakin,” Palmroth kertoo. ”Oli kiinnostavaa kuulla, mihin suuntaan järjestelmää ollaan kehittämässä ja millaisia parannuksia siihen on tulossa. Meille esiteltiin käyttöliittymään suunniteltuja uudistuksia, ja kysyttiin mielipiteitä nykyisistä toiminnoista. Toiveitakin sai esittää, ja keskustella siitä, mikä eniten mättää sillä hetkellä. Juuri eilen huomasin, että Sisuun oli tehty korjaus, josta arvioinnin prototestauksessa marmatin eniten. En tiedä, onko se minun ansiotani, mutta hyvä mieli siitä joka tapauksessa tuli.”

Konkarin vinkit Sisun käyttäjille

Olisiko kokeneella konkarilla antaa vinkkejä Sisun tuleville käyttäjille? Vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä. “Ensiksi haluan muistuttaa, että Sisu ei ole enää raakile. Yliopistot, jotka ovat siirtyneet sen käyttöön, ovat tehneet järjestelmän eteen paljon töitä. Suurimmat sudenkuopat on löydetty, käyttöohjeita on selkeytetty ja käyttöliittymää kehitetään koko ajan paremmaksi. Järjestelmän tulevaisuudessa käyttöön ottavat korkeakoulut pääsevät siis valmiiseen pöytään. Toiseksi tahdon korostaa sitä, että kaikkeen pystyy vaikuttamaan. Funidata on ottanut meidät opettajatkin tiiviisti mukaan kehitystyöhön. Ja kolmanneksi: asenne ratkaisee. Menneen haikailusta kannattaa luopua ja lähteä tekemään töitä sillä työkalulla, mikä on annettu. Tekemällä oppii, kuten elämässä yleensäkin!”

No items found.
Jaa artikkeli
not a link