PO:n matkassa: Henkka näkee tuoteomistajuuden jatkuvana oppimisena

Funidatalaiset
10.1.2023
PO:n matkassa: Henkka näkee tuoteomistajuuden jatkuvana oppimisena

Tuoteomistajan matkassa -blogisarjassa ääneen pääsee Henkka, joka katsoo Sisun avoimen korkeakoulun kokonaisuuden perään ja käy viikoittain pelaamassa sulkapalloa muiden funidatalaisten kanssa.

PO:n matkassa on blogisarja, jossa tuoteomistajamme (PO:t eli Product Ownerit) kertovat itsestään, työstään ja tuotteidemme kehityksestä. Tässä kirjoituksessa tapaamme Henkan, joka hyppäsi PO:n saappaisiin puolitoista vuotta sitten ja alkoi ottaa Sisun avoimen korkeakoulun kokonaisuuden kehitystä ansiokkaasti haltuun. Tutustuttuasi Henkkaan voit palata aiempiin teksteihimme ja kuulla Eevan, Inkan, Juulin ja Katjan tarinat!

Henkka loikkasi opintohallinnon hommista Sisun tuoteomistajaksi

Kun aloitin Funidatalla tuoteomistajana 2021, en varmasti osannut aavistaa, mitä kaikkea tuleman pitäisi. Tuoteomistajan rooli oli minulle täysin uusi aluevaltaus. Siirryin Funidatalle koulutussuunnittelijan tehtävistä Helsingin yliopistolta, missä vastasin lääketieteellisen tiedekunnan opintohallinnollisista asioista, kuten opetussuunnitelmatyöstä, lukujärjestyssuunnittelusta ja viimeisimpänä Sisun käyttöönotosta. Sisu oli siis minulle järjestelemänä entuudestaan tuttu, mutta hyppäys IT-maailmaan oli loikka tuntemattomaan ja kiehtovaan haasteeseen.

Hakeuduin Funidatalle, sillä minua houkutteli mahdollisuus oppia, mitä Sisun kehityksen puolella tapahtuu. Lisäksi olin kuullut hyvää yhtiön ketterästä ja yhteisöllisestä toimintakulttuurista. Ensimmäisestä päivästä lähtien minulla onkin ollut tervetullut olo. Olen saanut kiitettävästi perehdytystä ja koulutusta, mutta samalla minun on annettu rakentaa tuoteomistajan roolista omanlaiseni. Tähänastinen matkani on ollut kiehtova ja palkitseva, mutta myös sopivan haastava.

Korkeakoulukentän tuntemus tukee Sisu-kehityksen priorisoinnissa

Vastuualueekseni muodostui avoimen korkeakoulun toiminnallisuuksien kehityksestä vastaaminen. Tärkein tehtäväni on kehityksen priorisointi eli pähkinänkuoressa katsoa, mitä ominaisuuksia tiimimme toteuttaa ja missä laajuudessa ja järjestyksessä. Koen, että taustastani opintohallinnon parissa on ollut hyötyä asiakkaiden tarpeiden hahmottamisessa ja niiden kommunikoinnissa. Ymmärrys korkeakoulukentän toiminnasta ja kyky asettua asiakkaan asemaan ovat helpottaneet työtäni, vaikka en yliopistourani aikana työskennellytkään avoimen korkeakoulun puolella.

Funidatalla työyksikköni on avoimelle omistautunut kehitystiimi, jota kutsutaan Susijengiksi. Tiimi noudattaa yleistä Scrum-tiimin rakennetta, eli tuoteomistajan lisäksi siihen kuuluu Scrum Master, arkkitehti, testaaja sekä kehittäjiä. Toimimme tiiviissä yhteistyössä käyttöliittymäsuunnittelijan kanssa. Minusta on ollut upeaa olla osa joukkuetta, joka tekee töitä yhteisen päämäärän eteen, tukee toisiaan ja viihtyy aidosti yhdessä. Työn vastapainoksi olemme viettäneet tiimipäiviä, joiden tiimoilta olemme päätyneet muun muassa laserammuntaan ja arcade-pelihalliin.

Avoimen korkeakoulun toiminnallisuudet kehittyvät vuorovaikutuksessa

Avoimen kehitysmalli eroaa hieman muusta Sisu-kehityksestä siinä, että meillä on kuukausittaisia läpikäyntitilaisuuksia korkeakoulujen kanssa. Tilaisuuksissa raportoimme avoimen kehityksen tilannetta ja demoamme valmiita toiminnallisuuksia. Lisäksi esittelemme ja validoimme käyttöliittymäsuunnitelmia ja käymme läpi korkeakouluja askarruttavia kysymyksiä.

Olemme myös tavanneet korkeakoulujen edustajia etäpalavereissa pariin otteeseen. Livetapaamiset ovat koronan jäljiltä olleet vähissä, mutta toivoisin tapaavani asiakkaita kasvotustenkin enemmän. Seitsemän korkeakoulun toiveita on varsin haasteellista sovittaa yhteen, mutta mielestäni olemme onnistuneet siinä kiitettävästi. Tiivis vuoropuhelu korkeakoulujen kanssa on ollut tässä avainasemassa.

Avoimen kehityksessä onkin otettu aimo harppauksia viime aikoina. Olemme lanseeranneet monia ominaisuuksia, jotka edesauttavat toiminnallisuuksien käyttöönottoa. Kehitystiimimme saavutti hienon virstanpylvään syyskuussa, kun saimme valmiiksi avoimen korkeakoulun ilmoittautumisen ja opintojen ostamisen toiminnallisuudet. Sisun avoimen korkeakoulun kokonaisuus alkaakin olla pian sillä tasolla, että voimme toivottavasti juhlia ensimmäisen korkeakoulun käyttöönottoa keväällä.

Tuoteomistajan matka on jatkuvaa oppimista

Haastavan asiantuntijatyön tasapainona meillä on huikea People Ops -tiimi, joka järjestää meille tapahtumia, kuten Halloween-juhlia ja maalausiltoja. Toimistolla on satunnaisesti lautapeli-iltoja ja meillä on viikoittainen sulkapallovuoro, jossa pyrin aina käymään. Funidata on työnantaja, joka selkeästi huolehtii meistä funidatalaisista, ja siksi täällä on erityisen hyvä olla.

Minulle tuoteomistajuus on ollut valtava oppimiskaari, johon on mahtunut niin ylä- kuin alamäkiä. Hetket, jolloin olen oivaltanut uusia kulmia tuoteomistajuudesta ja tavoista tuottaa lisäarvoa Sisuun, ovat olleet upeita. Kehitystyön viivästyminen toivotusta aikataulusta on puolestaan aiheuttanut toisinaan harmaita hiuksia. Lähes puolentoista vuoden jälkeen minulla alkaa olla sellainen tuntuma, että ymmärrän tehtävää ja kenttää jo merkittävästi. Silti matkani tuoteomistajana on melko alussa, ja tiedostan, että minulla on vielä paljon opittavaa. Se on mielestäni mahtavaa!

No items found.
Jaa artikkeli
not a link