Sisu 2.5: Uusia työkavereita ja käytettävyysparannuksia
Tuoteomistajamme Anniina kertoo, minkälaista on ollut hypätä koulutusalan pyörteisiin ja mitä Sisu 2.5 version kehitysajalla on työstetty.
Viime kuukausien aikana moni Funidatan tiimeistä on saanut täydennystä, sillä sisukkaaseen remmiin on liittynyt liuta uusia työntekijöitä. Sisu 2.5 on ollut monelle ensimmäinen versio, jonka parissa he ovat päässeet työskentelemään. Tässä blogissa UI/UX –tiimin uusi tuoteomistaja Anniina kertoo, minkälaista on ollut hypätä koulutusalan pyörteisiin ja mitä version kehitysajalla on työstetty.
Sisu ja koulutusala uuden tuoteomistajan silmin
Olen uusi vahvistus Funidatan tuoteomistajajoukossa ja päässyt elokuusta asti tutustumaan Sisuun ja sen kehitykseen. Olen ehkä hieman poikkeavan taustan omaava tuoteomistaja, koska koulutusala ei ollut minulle lainkaan tuttu ennen Funidataa. Hyppäsin UI/UX –tiimin tuoteomistajaksi pankkijärjestelmien maailmasta, ja onkin ollut äärettömän mielenkiintoista päästä sukeltamaan koulutusalan kiemuroihin. Koulutusalan lisäksi myös tiimini vastuulla olevat asiat ovat minulle uusia, joten opeteltavaa riittää. Koen uuden oppimisen kuitenkin rikkautena ja hienona mahdollisuutena laajentaa omaa osaamistani.
Kahteen ensimmäiseen kuukauteeni Funidatalla on kuulunut Sisun syövereiden tutkimista sekä opintomaailman termien ja substanssin opiskelua. Lisäksi olen tutustunut käyttöliittymäsuunnittelun periaatteisiin, fronttidevauksen saloihin ja saavutettavuuden näkökulmiin. Käytännössä työpäiväni ovat täyttyneet perehdytyssessioista, kehitykseen tulossa olevien toiminnallisuuksien läpikäymisestä ja saavutettavuuteen liittyvien asioiden edistämisestä. Vetämäni tiimi on suhteellisen nuori, ja olemme yhdessä suunnitelleet sen toiminnan kehittämistä esimerkiksi laajentamalla tiimin osaamista lukupiirin ja “Lunch & Learn” –tapahtumien kautta sekä lanseeraamalla uusia palautteenantokanavia tiimin sisälle.
Päiviini on mahtunut myös yhteisiä kahvihetkiä ja uusiin työtovereihin tutustumista. Korona-aikana työkavereita ei valitettavasti ole päässyt tapaamaan samalla tavalla kuin jos olisimme kaikki fyysisesti toimistolla, mutta hyvin uuden työn aloitus pääosin etänäkin on sujunut.
Näkyvää ja näkymätöntä työtä
Sisu 2.3 -version blogissa Hanna-Leena kertoi työpajasta, jossa Opetukseni-näkymää oli työstetty yhdessä opettajien kanssa. Opetukseni-näkymän parantaminen on näkynyt työlistoilla myös Sisu 2.5:n kehitysajalla, ja uudistettu näkymä julkaistaan nyt opettajien käyttöön. Lisäksi ohjaajan mahdollisuuksia muokata opiskelijan suunnitelmaa on jälleen laajennettu, ja hallintohenkilö voi muun muassa merkitä opiskelijalle virtuaalivaihdon ja vaihtaa poissaolon läsnäoloksi myös aiemmille lukukausille. Tarkka listaus kaikista uusista toiminnallisuuksista löytyy julkaisutiedotteesta.
Myös asiat, jotka eivät vielä näy käyttöliittymässä, ovat työllistäneet UI/UX –tiimiä. Tällaisia ovat esimerkiksi toteutuksen arvioinnin käytettävyysparannukset, joiden puitteissa helpotetaan arviointien kirjaamista suurelle määrälle opiskelijoita sekä arvioitavien rajaamista opetusryhmien, arviointikohteiden tai yksittäisten opiskelijoiden mukaan. Samalla parannetaan myös toteutuksen arvioinnin vahvistamisen toiminnallisuutta.
Saavutettavuus on ollut yksi koko syksyn suurimmista kehityskohteista UI/UX –tiimin työlistoilla ja tulee olemaan sitä yhä enenevässä määrin. Syksyyn on mahtunut paitsi käyttökokemusten keräämistä ja erilaisiin aiheeseen liittyviin seminaareihin osallistumista, myös sisäisiä saavutettavuustyöpajoja, joissa olemme pohtineet koko talon voimin saavutettavuuden eteen tehtäviä toimenpiteitä. Olemme aloittaneet toimivan yhteistyön Eficoden kanssa ja saaneet heiltä arvokasta konsultaatiota saavutettavuuteen liittyen. Myös suunnittelutyökalun vaihto Sketchistä Figmaan alkaa olla loppusuoralla.
On ollut hienoa huomata, että Sisun kehittäminen koetaan sydämen asiaksi Funidatalla ja ihmiset ovat tässä mukana suurella palolla. Samalla ilmapiiri on kuitenkin rento ja asioihin pääsee vaikuttamaan myös ruohonjuuritasolla. Tästä on hyvä jatkaa!