Blogi ja uutiset

Takaisin
10.3.2022

Miksi hakijakokemus on tärkeää? Rekrytoijamme Mikaelan vinkit hakijakokemuksen kehittämiseen

Funidatan suht tuore Marketing & People Ops -tiimi vahvistui viime syksynä, kun saimme remmiimme ihka ensimmäisen oman rekrytoijan, Mikaelan. Funidatan kasvu on ollut huimaa, ja haluamme satsata rekrytointiin sekä etenkin hyvään hakijakokemukseen. Hakijakokemus vaikuttaa työnantajamielikuvaan ja näin ollen myös suoraan yrityksen liiketoimintaan. Mikaelan tärkeimpiä tehtäviä onkin kehittää hakijakokemusta ja löytää meille oikeanlaisia tyyppejä ja osaajia hommiin. Mutta mitä hyvä hakijakokemus oikein tarkoittaa, ja miten siitä huolehditaan Funidatalla? Annetaan Mikaelan itse kertoa.

Moi Mikaela, kuka olet ja mistä tulet?

No moi! Olen Mikaela ja aloitin viime syyskuussa hommat Funidatalla rekrytoijana. Asustelen Pirkanmaalla ja olen Funidatan ensimmäinen Tampereen toimipisteen vahvistus. Alun perin olen kotoisin Etelä-Savon sydämestä Mikkelistä, joten vaikka olen tässä tovin jo tamperelaistunut, en ole ehtinyt vielä omaksua kaikkia Kummeli-vitsejä. Taustaa minulla on mm. henkilöarviointien, hakijakokemuksen ja uracoachauksen parista. Kuulun meidän ihanaan Marketing & People Ops- eli Mopsi-tiimiin, ja tärkeimpänä tavoitteenani on löytää meille lisää sisukkaita tyyppejä.

Työnkuvaasi kuuluu hakijakokemuksen kehittäminen. Mitä hakijakokemus tarkoittaa ja miksi se on tärkeää?

Yksinkertaistetusti hakijakokemuksella tarkoitetaan kokemusta, joka syntyy työnhakijalle Funidatasta rekrytointiprosessin eri vaiheiden aikana. Kokemus alkaa jo siitä, kun hakija on vasta tutustumassa meihin. Hakijakokemus on yrityksen kannalta merkittävää, sillä rekrytointiprosessin aikana tapahtuvat kohtaamiset ovat ainoita kosketuspintoja sillä hetkellä potentiaaliseen tulevaan työpaikkaan. On tärkeää, että tavat tehdä hommia, arvot ja kulttuuri kohtaavat ja että ne välittyvät hakijalle oikein. Hakijakokemus vaikuttaa vahvasti fiilikseen siitä, haluaisiko hakija olla meillä töissä ja kuinka hän puhuu meistä muille. Ihmiskeskeisyys on yksi arvoistamme ja haluamme sen välittyvän myös rekrytointiprosessiimme.

Tärkeintä on kuitenkin se, että hyvä hakijakokemus viestii hakijoiden arvostamisesta. Vaikka hakemisesta on tehty nopeampaa ja vaivattomampaa, vievät rekrytointiprosessit silti paljon hakijoiden aikaa, joten vähintä mitä voimme tehdä, on tehdä prosessista edes vähän miellyttävämpää ja inhimillisempää arvostaaksemme hakijoiden aikaa ja vaivannäköä. Hakijakokemus on aina tuntunut itselleni merkittävältä työtaustani vuoksi. Suhteellisen tuoreena tekijänä pystyn myös asettumaan hyvin hakijoiden saappaisiin.

Mitä on hyvä hakijakokemus?

Kiteyttäisin, että hyvä hakijakokemus syntyy silloin, kun kohdataan ihminen ihmisenä. Käytännössä tämä näkyy muun muassa viestinnän avoimuudessa ja prosessin läpinäkyvyydessä, sujuvuudessa sekä ketteryydessä. Hakijan polkua tulee myös miettiä hakijalähtöisesti. Rekrytointi on muutakin kuin avoimien paikkojen täyttämistä ja on ensisijaisen tärkeää, että match on molemminpuolista. Hakijan saappaisiin asettuminen ja moderni rekrytointi edellyttää empaattisuutta ja tietynlaisena uracoachina toimimista. In house -rekrytoijana tehtäväni on yhtä lailla etsiä ja auttaa hakijoita löytämään juuri heille sopiva tehtävä kuin löytää meille sopiva tyyppi. Työni onkin ns. kaksoisagentin hommaa ja erilaisten intressien yhteensovittamista.

Vinkit hakijakokemuksen kehittämiseen Hakijakokemuksen ja rekrytoinnin kehittämisen vastapainona Mikaelan vapaa-aika täyttyy hevosista ja koirista. Talvisiin aktiviteetteihin kuuluu myös laskettelu.

Miten huolehdit hakijakokemuksesta Funidatalla?

Huolehdin, että hakijalle välittyy, että me Funidatalla oikeasti arvostamme häntä ja hänen aikaansa. Pidän huolta siitä, että hakijakokemus on ensiluokkaista rekrytointiprosessin eri pisteissä. Ensinnäkin itse hakemisen tulee olla mahdollisimman helppoa ja vaivatonta. CV on toki kiva plussa, mutta GitHub- ja LinkedIn-profiilit ajavat saman asian ja usein jopa perinteistä CV:tä paremmin. Emme myöskään usko raskaisiin ennakkotehtäviin, vaan teknisiä asioita on mahdollista käydä läpi jutustellen.

Riittävä ja avoin kommunikointi on kaiken a ja o, sillä hakijat ansaitsevat tietää, missä mennään. Pyrimme rakentamaan juttutuokioihimme turvallisen ja rennon ilmapiirin. Haastattelumme ovat avoimia tutustumishetkiä, eivätkä aikansa elähtäneitä grillaustuokioita, joissa työnantajaosapuoli tykittää menemään mahdollisimman vaikeita kysymyksiä, joilla testataan hakijoita. Tarkoitus on yhtä lailla selvittää, onko Funidata oikea työpaikka juuri tälle hakijalle.

Hakijoiden hylkääminen on kaikista inhottavinta ja se tuntuu joka kerta yhtä pahalta. Yleensä se, miksi emme päädy jatkamaan rekrytointiprosessia, on monen tekijän summa. Näissä tapauksissa asetun hakijan puolelle ja pohdin, miksi emme ole se paras työpaikka hänelle juuri tällä hetkellä. Tämän avaaminen on tärkeää ja samalla haastavaa, sillä se voi kuulostaa selittelyltä. Pyrin aina olemaan kiertelemättä ja kaartelematta avaten asioita eri näkökulmista. Monesti ajankohta voi olla väärä, joten pidän ehdottomasti mielessä hyvät hakijat myös jatkoa ajatellen. Sisäinen uravalmentajani antaa mielellään hakijoille palautetta, mikäli he sitä toivovat. Sparrailen ja kerron mielelläni vinkkejä jatkoon. Vastavuoroisesti myös me toivomme ja pyydämme palautetta hakijoilta, jotta voimme kehittää hakijakokemusta vielä paremmaksi.

Kertoisitko pari vinkkiä hakijakokemuksen kehittämistä varten.

No näitä vinkkejä olisi paljon, mutta tässä muutama oleellinen:

  • Hakijan osaamisen ja ajan arvostaminen – kohdataan hakijat aina yksilöinä ja tutustaan heihin aidolla mielenkiinnolla. Ei mietitä vain omaa agendaa vaan aidosti sitä, mikä hakijalle olisi parasta.
  • Rekrytointiprosessin sujuvuuden varmistaminen – nopeus on sekä valttia että kohteliasta. Ei jätetä ketään roikkumaan tai rannalle ruikuttamaan.
  • Ihmiskeskeisyys kantaa pitkälle – ollaan empaattisia, rehellisiä, ja aitoja. Tämä tulisi muistaa erityisesti niissä tilanteissa, joissa lopputulos ei ole hakijalle miellyttävä.

Ja loppuun vakkarikysymys eli mikä on parasta Funidatalla?

Silläkin uhalla, että tämä kuulostaa tosi kliseiseltä, sanon ihmiset! Ihmiset luovat työpaikan, ja Funidata on ihan huipputyöpaikka eli täällä on myös huippuporukka töissä. 😎 Lisäksi jo hakiessa tuli tunne, että täällä ei etsitä mitään superihmistä ja tämä on pitänyt paikkansa, sillä Funidatalla saa olla aidosti oma itsensä ja kipuillakin ajoittain. Sitähän se työ on – jatkuvaa kehittymistä, oman paikkansa etsimistä ja rooliin kasvamista. Täällä saa aina tukea ja tsemppiä muilta.

 

Oletko sinä seuraava funidatalainen? Etsimme jatkuvasti uusia talentteja. Kurkkaa avoimet työpaikat rekrysivultamme!